Assalamualaikum

tulisan bergerak

love

Saturday 15 June 2013

Matlamat Tidak Menghalalkan Cara


Debaran semakin terasa semester baru tidak lama lagi akan bermula, Nur Hidayah pun balik ke kampus untuk sesi pendaftaran semester baru. Ketika sampai ke kampus Nur Hidayah terserempak dengan Taufiq iaitu kawan sekelasnya. Dengan izin Allah mereka memakai warna baju yang sama iaitu warna merun, dan Taufiq pun menyapa Nur Hidayah.

Taufiq : Hai... J
Nur Hidayah : Hai Taufiq...  J

Nur Hidayah sangat gembira kembali ke kampus dapat bertemu dengan rakan-rakan.
(mesej diterima dari Taufiq)

Taufiq : Salam. Cerianya... result ok kah?
Nur Hidayah : Wassalam. Aik...ceria pun salah kah? Erm..tak tengok lagi pun.
Taufiq : Tak salah... Cute.
Nur Hidayah : Iya kah? Cute kah? Cute lah sangat....

Mesej Taufiq dan Nur Hidayah semakin berlarutan tanpa bertali arus walaupun tanpa ada urusan penting. Bukan itu saja mereka kerap berjumpa meskipun di luar kelas. Tetapi mereka berjumpa tidaklah sama seperti orang lain yang sedang bercinta kerana kolej mereka sangat menitik beratkan  soal hubungan lelaki dan wanita.

Suatu hari Taufiq bercadang ingin bertemu Nur Hidayah di Kolej kediaman Siswi tetapi Nur Hidayah lewat sedikit kerana mereka sedang mengadakan gotong-royong asrama. Ketika menanti kedatangan Nur Hidayah, terlintas di benak fikiran Taufiq dan merasakan bahawa apa yang mereka lakukan ini adalah salah. Taufiq mengambil keputusan untuk menghantar mesej kepada Nur Hidayah.

Taufiq : Hidayah, apa yang kita lakukan ini adalah salah.

Nur Hidayah : Kenapa nie Taufiq tiba-tiba? Aku tau siapa aku tapi aku tau jugak jaga batas.

Taufiq : Hidayah jangan marah. Aku tidak salahkan kau. Macam kawan aku katakan dengan aku yang pernah lakukan macam kita juga tapi sekarang tidak sudah, dia kata Matlamat Tidak Menghalalkan Cara”. Dan apa yang kita lakukan nie adalah salah.
            

Nur Hidayah sangat kecewa tetapi dia cuba untuk muhasabah diri. Dan mereka mengambil keputusan untuk mujahadah demi menjaga hati dalam meraih cinta Ilahi. Sungguh menjaga hati adalah sangat sukar apatah lagi Taufiq dan Nur Hidayah adalah sekelas. Tetapi mereka tetap berusaha untuk menjaga hati masing-masing kerana cinta Allah itu lebih indah kerana cinta Allah lah cinta yang hakiki. Mujahadah itu perit kerana Syurga itu manis dan indah kerana itu Taufiq dan Nur Hidayah memilih untuk mujahadah kerana mengejar Redha Allah untuk mendapatkan Syurga-Nya. Semoga Taufiq dan Nur Hidayah bertemu cinta yang hakiki dan semoga Allah melimpahkan Mahabbatullah dan Mardhatillah kepada mereka. Dan semoga Taufiq dan Nur Hidayah akan meraih Syurga-Nya.
Amiin...in shaa Allah. ^_^



Tiada Percintaan Sebelum NIKAH....



"Ada di antara manusia, orang yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta kepada Allah."
(Al-Baqarah : 165)



Mia Muslimah ^_^

No comments:

Post a Comment